כתבות ומאמרים

בחירת מחשב נייד

הוראות ותפעול ממיר מתח

טכנולוגיה ממכרת: מחשב לעולם הנייד

אם נביט על חיי היום יום, נבין עד כמה עולם המחשוב תופס כל חלקת עשייה טובה. לפני שאתם נשארים תקועים בבית או במשרד, קחו מדריך נייד לדרך, אולי תשנו דעתכם.
 
בסביבת העבודה הטכנולוגית הקרובה שלנו השקענו מחשבה מעמיקה והוצאות לא מבוטלות בצידן. לא מעט פעלנו לרשת עצמנו במיטב המחשוב, הקישוריות לאינטרנט ועוד מוצרים פריפריאליים המשרתים את חיינו נאמנה. אך מה יקרה אם יוציאו אותנו מאותה סביבה מקושרת – האימפריה המחשובית הפרטית שלנו. איך נחיה עכשיו וכיצד ייראו חיינו???
 
אמנם קצת מאוחר ונדוש לאמר זאת, אך המחשבים הניידים מביאים לעולם את בשורת הניידות והחופש לכל אותם טכנוקרטים הנדרשים לא מעט לסביבת מחשב מתמדת והיישומים הנלווים אליה. בין אם זו לפעילות עסקית או סתם כמדיה בידורית ניידת. 
 
השימושים והתועלות במחשבים הניידים היא מרובה ואף מקלה לא מעט על אורך החיים ומותאמת לכל קהל ע"פ רצונותיו וצרכיו מהמחשב. הכלל החשוב ביותר בבואנו לבחור את המחשב, הוא המיפוי ההכרחי לצרכים הנוכחיים וטיפה עתידיים המתבקשים ממחשב זה.
 
את קהלי היעד למחשב נייד ניתן לפלח בגסות, כמו בצבא, לשלושה קהלים עיקריים – הקהל הביתי, קהל הביניים והקהל העסקיטכנולוגי.
 
הקהל הביתי – בקרב קהל לקוחות זה, לרוב משמש המחשב הנייד כמחשב שני או שלישי בבית, ואמור להוות את פתרון הנוחות, לסביבת המחשוב הביתית. כל אחד מכיר את הרצון להמשיך לעבוד או לגלוש מחדר השינה או מהמרפסת. למשתמש הביתי אין ציפיות על, וכי המחשב הנייד ישמש ביכולותיו כתחליף מושלם למחשב השולחני הראשי בבית. עם זאת קיימים מספר רצונות מהותיים אותם יצפה לקבל הן בעבודה בתוך הבית והן מחוצה לו. יכולות כמו עבודה איכותית ביישומי ה- OFFICE הרגילים, גלישה באינטרנט באיכויות טובות ויישומי מדיה בידוריים מזדמנים להפעלת הילדים בנסיעות המשפחתיות הארוכות.

 
בשל צרכי המחשוב הלא מרובים והלא מקצועניים ביותר (מבלי לזלזל..) קחו לתשומת ליבכם את נוסחת העלות תועלת, שתהיה אבן הבוחן העיקרית בבחינת המחשב הנייד המיועד. במקרים בהם המחשב מראש מיועד רק כגיבוי או כאביזר נוחות רגעית, או מכונת מולטימדיה מזמנת ניתן לבחון רכישת מחשב נייד במסגרת מכרז, יד שנייה או מחשבים ממוחזרים שעברו חידוש.

מחשבים ניידים מוצעים כיום במגוון מחירים ומפרטים שלא נגמר – לא בטוח כי הם רלוונטים לצרכים שלנו.
תעשיית מכירות העולה ומתפתחת בעולת צריכת הניידים, הם המחשבים הממוחזרים – אלו שעברו חידוש או מחשבים ממכירות יד שנייה. מחשבים אלו בהחלט יודעים לשרת את הרצונות הממוצעים. ואם זה מגיע בפחות משליש מחיר, אז בכלל מצויין.
תשומת הלב והדגש, יבואו בבחינת יתר, בגוף המוכר ובאחריות המסופקת למוצר וחלקיה!

קהל הביניים – את קהל הביניים המאופיין כקהל ששימושיו במחשב הנייד הינם לצורכי עבודה וניידות לא מעטים (אך לא אינטנסיביים ביותר) הנוספים ליתר הצרכים המאפיינים את הקהל הביתי.
 
עיקרי הדגשים עליהם יש לתת את הדעת בבחירת מחשב לקהל הביניים, יכללו מהירות מעבד גבוהה אם כי בכמה רמות מטה מהמעבדים המתקדמים ביותר, זיכרון עבודה ונפח דיסק קשיח ממוצעים פלוס. ובשל ניידות לא מועטה בדיקת זמן פעילות הסוללה.
סטודנטים הזקוקים למחשב נייד – רצוי שיבדקו היטב מהם צרכיהם מן המחשב בהתאם לתחום לימודיהם. סטודנט למקצועות הגרפיקה יזדקק למחשב עם זכרון רחב יותר מזה של סטודנט המעוניין במחשב נייד שישרת אותו בעיקר להקלדת מסמכים וסיכומי שיעור. מגוון מחשבים נוסף הניתן לרכישה הן כאמור במסגרת שלצד המאמר. בשביל מחשב נייד שמטרתו לשרת אתכם פרוייקטלית בתוך צרכים לא גבוהים יתר על המידה, אין צורך לאבד את הראש.


קהל עסקיטכנולוגי – קהל זה, אוחד תחת מטרייה קטגורית אחת, לאור העובדה כי לעסקי והטכנולוג גם יחד, חצי מעולמם – מסמכי המשרד, תוכניות, מידעים וקצת מעבר לכך, נמצא בתוככי המחשב. ומכך מפרט הצרכים והרצונות מהמחשב הנייד, די בהקבלה.



מאפייני קהל זה על צרכיו, עולים בדרישותיהם למחשב בעל יכולות עיבוד גבוהות עד לגבול מעבדי שכבה כפולה, נפח דיסק ונפח זיכרון עבודה גבוה עד מאוד. ולזה יתווספו פרמטרים ברמות העיצוב שאינו בטל כלל – מראה יוקרתי למשתמש העסקי או מתקדם טכנולוגית, לטכנולוג. זאת מעבר לדקיקות וקלות משקל המחשב, שמנויד על ידם לא מעט.
 
מחשב נייד: פרמטרים עיקריים
מעבד
בחירת המעבד למחשב הנייד, הינה המשמעותית ביותר בכל מרכיבי המחשב הנייד. שכן באמצעותו יכולות המחשב יגיעו לידי ביטוי. וככל שמתקדם יותר המעבד, כך יכולות המחשב יעלו. שיקול נוסף הנגזר ממהירות המעבד, שלא תמיד עולה בתשומת הלב הראויה, הוא חיסכון במשאבי הסוללה. שהרי פעילות מעבד ממושכת גוזלת משאבי זמן יתרים ואיתם גם משאבי הסוללה.
 
כיצד נבחן המעבד? מעבד טוב או טוב יותר נבחן לפי שלושה מרכיבים עיקריים: מיקרון. גודל הטרנזיסטורים המרכיבים את המעבד. וככל שיהיו קטנים יותר, כך פעולת המעבד תהא גבוהה יותר, ומתחממת פחות. מרכיב שני הוא זיכרון השכבה השנייה L2 Cache. זהו מעין שולחן העבודה של המעבד באמצעותו נעזר המעבד לעבודתו ביתר יעילות. ככל שיגדל זיכרון ה- L2  כך תגדל תוצרת העיבוד ומהירותה. מרכיב שלישי במעבד הוא הוא פרמטר ה- FSB. שהוא המרכיב המציין את רוחב העורק המקשר בין המעבד לזיכרון הראשי. וככל שיהיה רחב יותר, כך יועבר המידע ההדדי בין הזיכרון למעבד ולהיפך, באופן מהיר יותר. קראו את המדריך המלא אודות המעבד.
 
כיום, רוב פלטפורמת טכנולוגיית המעבדים המוצעים כיום מבית אינטל, נושאת את השם הכללי ה- Centrino. מי רשאי להיקרא Centrino? אלו מחשבים המשלבים שלושה מרכיבים עיקריים: המעבד, Chipset נלווה וקישור אלחוטי מובנה. (אם לא ציינו. אז כמובן שהכל צריך ליהיות מבית היוצר של אינטל).
 
סוג מעבדים המתלווה ל- Centrino הם מעבדי ה- Intel Pentium M ההולכים ומתקדמים על ציר הזמן. מעבדי ה- Intel M על גווניהם נבנו כטכנולוגיה לניידים, תוך צריכת אנרגיה נמוכה, מה שמגדיל את זמן הסוללה ומכך זמן שימוש ארוך יותר במחשב ללא הטענה, כל שעה. מעבדי הדור הבא מבית אינטל למחשבים הניידים, יצאו בארכיטקטורת הליבה הכפולה – Intel Duo והם אלו המהווים את פריצת מהירות העיבוד המתקרבת למושלמת. אם ניתן להגדיר כך, בהתחשב כי עדיין המדובר במחשב נייד. מה שמשלים את התמונה הוא שם הקוד למעבד – יונה.
הגרסאות הנמוכות יותר של מעבדי אינטל למחשוב הנייד מגיע במעבדי ה- Intel celeron M. מעבדים אלו אינם נותנים את הפתרון האולטימטיבי, למי מכם המחפש במחשב הנייד תחליף מושלם לנייח. עם זאת מעבדי ה- celeron M מציעים פתרון לא רע בכלל לממוחשבים הממוצעים. בבחינת מעבד זה יילקחו בחשבון בעיקר פרמטרי זיכרון ה- L2 ומהירות ה- FSB. כאן מומלץ לפחות 1M זיכרון ו- FSB של 400MH.
קחו הפסקה לסיבוב באתר אינטל – מכונת השוואות לכל מעבדי אינטל למחשבים ניידים.
 
בזירת מעבדי AMD ניתן למצוא את סדרת המעבדים שיצאה ב- 2005, מעבד ה- AMD Turion64 Mobile. שלא כמו אינטל, לא חייבה AMD את יצרני המחשבים לשלב מוצרים רק מבית היוצר שלה, אלא נתנה להם את הבחירה לשלב מוצרים מטעמם. מעבדי ה- Turion64 משלבים את טכנולוגיית ה- HyperTransport להאצת מהירות התעבורה בערוץ ה- FSB עד ל- 1600MHz.
מעבד ה- Turion64 מושתת על ארכיטקטורת מעבד ה- Athlon 64. כיום גרסאות מעבדים אלו התפתחו גם לגרסאות השכבה הכפולה ה- Dual Core. מה שמתאים עצמו למחפשי הביצועים האולטימטיביים. הגרסאות המתקדמות פחות במעבדי AMD הניידים ניתן למצוא את ה- Mobile AMD Athlon64 התומך כמו אחיו הבוגר Turion64 ב- 64bit מה המאפשר תעבורת נתונים מהירה לא במעט. ובשיקולי העלות תועלת, הרי שהמדובר במעבד סביר ביותר, ובמחיר שווה לכל כיס.
קחו סיבוב במדור המעבדים לנייד באתר AMD
 
לסיכום המעבד וכדי לא היסחף: בסביבת המעבדים הנמוכים, לאלו שלא תמיד יידרשו לפאר הטכנולוגייה ובאלפי שקלים, שלא לצורך, ניתן למצוא את מעבדי Intel Celeron M. הנותן מענה הולם ויותר לתמורה שבגינו. שיקול נוסף לגביו הייחוס שלו. ה- Celeron M הוא חלק ממשפחת נמעבדים היותר מתקדמים בגרסאות Intel M, מה שיכול להוות נקודת תחילה לא רעה, לשדרוג עתידי של המעבד.
בצד AMD ניתן למצוא את המתחרה ל- Celeron והוא מעבד ה- Mobile AMD Sempron. חיסרון בולט במעבד ה- Sempron הוא גודל זיכרון ה- L2 המגיע בגודל של 256KB לעומת ה- Celeron של אינטל, שם מגיעים ל- 1MB.
 
זיכרון עבודה
גודל זיכרון העבודה המינימלי שהיה נהוג בעבר, דיבר על 64-128MB. היום פחות מ- 256MB, חבל לחפש. ובפרט ומערכת הפעלה WinXP מציבה דרישה אופטימלית של 256MB , מעבר לרמה זו, כל MB נוסף יניב יכולות עבודה גבוהות יותר. בדיקה נוספת החשובה במפרט לעניין זיכרון העבודה, מהו סוג הזיכרון הניתן להתקין – האם DDR או DDR2 המתקדם יותר? הבדלי תצורות זיכרון המאפשרים פעילות מחשב הגבוהה בעשרות אחוזים.
 
מרכיב הנוסף לסוג הזיכרון, הוא קיבולת הזיכרון המקסימלית הניתנת להתקנה או הרחבה במחשב הנוכחי. למקרה שתחפצו בעתיד בתוספת זיכרון למחשב. 
 
חשיבות הדיסק הקשיח עם מאפייני מהירות הסיבוב והנפח הטמון בו, אינם רק לצורכי אכסון של מידע ומהירות גישה אליו.
הדיסק הקשיח משמש עבור המעבד כתחליף לזיכרון ה- RAM כאשר ה- RAM מועמס. מה שעושה מערכת ההפעלה היא 'גונבת' חלק מנפח הדיסק ומייעדת אותו כזיכרון – זהו למעשה ה- Virtual Memory. אז קחו בחשבון כי נפח הדיסק אמור לשרת אתכם ואת המעבד, לפעילות תקינה ויעילה של המחשב.


 
נפח דיסק קשיח
נפח דיסק מינימלי של 4 0GB במרבית המפרטים כבר הפך לסטנדרט. במידה ושימושיכם במחשב דורשים מאגרי נתונים שלא יימחקו בתקופות קרובות, מומלץ להמקד היום בדיסק גדול, קצת יותר ממה שאתם משערים. ההפרשים הם לא גבוהים במיוחד. עם זאת, ההרחבה בעתיד תעלה לכם הרבה יותר. מכך חשובה ההתמקדות בצורך כעת.
 


מהירות סיבוב: הדיסקים הקשיחים פועלים במהירויות סיבוב המצויינות במפרט. מהירויות אלו משליכות על מהירות קריאת נתוני המידע שעל הדיסק. כיום מוצעים דיסקים במהירות של 4200rpm ומעלה. וככל שמהירות הסיבוב גבוהה יותר כך יכולת קריאת הנתונים גבוהה יותר. ההבדלים אינם משמעותיים במונחי זמן אנוש. אך מהירות גבוהה תמיד טובה שתהיה. מעבר לכך, דיסק במהירות גבוהה מעיד על חדשנות המוצר לכאורה, ולא על איזשהו מפרט אם מוצרים שמישהו רצה לפתור מהמדף..
 


מסך
עיצוב מסכי ה- LCD במחשבים הניידים דקים ואסתטיים והפכו מודל חיקוי למחשבים הנייחים. מה שנותר לבחור זה את הגודל ואיכות הצפייה במסך זה. גודל מסך הפחות מ- 14.1” כבר לא שווה את הבדיקה. מומלצת בדיקת מסך ע"פ טביעת העין האישית שלכם, בחינת איכות הצבעים, היכולת לנוע לצידי המסך ולבחון עד כמה הוא נצפה ועד לאיזו הטייה. חשוב לזכור כי מסך ככלל, הינו צרכן אנרגיה גבוה. ולכן, למי שמסך גדול לא עושה את זה וחשוב לו יותר חיי סוללה, ניתן להתפשר על מסך קטן יותר.



זיכרון גרפי
לחובבי ומושבעי הגרפיקות, חשובה בחינת נפח וטכנולוגיית הזיכרון הגרפי המסופק במפרט המחשב. מעבר לגודל הזיכרון חשוב לבחון כיצד מוקצה הזיכרון לכרטיס הגרפי, האם הוא ייעודי לכרטיס המסך (VRAM) או שהוא נגזר מהקצאת נפח מהזיכרון הראשי ( UMA SMA DVMT ) מה שיגרום לקצבי עבודה נמוכים יותר במערכת המחשב, עקב חלוקת משאבי זיכרון העבודה בין המערכת לכרטיס הגרפי. קראו את המדריך המלא אודות הכרטיס הגרפי והשלכותיו על כלל פעילויות המחשב.
 



התקני זיכרון CD DVD
במפרטים המינימליים ביותר יוצע לכם כונן CD לקריאת דיסקים. יש לבדוק מפרטים עשירים יותר, המספקים לפחות CD-RW או DVD ROM או שניהם גם יחד (COMBO) אם כחלק מהמפרט או בתוספת. נכון להיום אין הגיון וטעם להתפשר על כונני ה- CD הרגילים כמוצר יחיד.
 


מחשב נייד הוא דבר חביב מאוד ושימושי עוד יותר. אך בל נשכח כי סיכוייו להיפגע חיצונית או להיגנב חלילה (טפו טפו..) גבוהים יותר ממחשב נייח. לכן שמרו על עצמכם ועל המידע שבמחשב ועשו לעצמכם נוהג קבוע לגיבוי המחשב במדיות חיצוניות או ב- DOK.

 

זמן הסוללה

כאמור מעלה בסוגי המעבדים, מעבדי ה- Pentium M וה- Turion נבנו לצריכת אנרגיה נמוכה, ולהארכת זמן השימוש בסוללה. מעבר לכך, במידה ומוצעת בחירת סוללה, לכו על סוללות ה- Lithium ion המאופיינת יותר למחשוב הנייד. שקלו רכישת סוללה נוספת במעמד רכישת המחשב, במיוחד אם הנכם מייעדים את המחשב הנייד לשימוש ארוך מועד המתאפשר בזמן סוללה בודדת.
 

חריצי הפעלההרחבה
יציאות וחריצי ההפעלההרחבה הקיימות במחשב הן אלו שיתנו את האופק לביטוי יכולות הניידות במלוא התנופה. חשוב לבדוק כי קיימות היציאות המינימליות כדוגמת – יציאה לחיבור מסך חיצוני(שיתמוך בריבוי צגים), יצאת מולטימדיה (יציאה המשלבת ווידאו וסטריאו), כמה יציאות USB 2.0, כרטיס רשת, יציאת Fire Wire המהירה, חריץ ל- PC Card או כרטיס מובנה קיים, כרטיס תקשורת אלחוטי במיוחד במחשבים בעלי מעבדי Centrino התומכים בתקשורת אלחוטית.
 


עיצוב ומשקל
מעבר לשימושי המחשב הנייד כמכשיר עבודה עיקרי או משלים, בעיצובו הוא מייצג את בעליו ויכול לשמש גם סמלון סטטוס. ומכאן ברצינות, משקל המחשב הוא בעל חשיבות לא מבוטלת ההולכת וגוברת ככל שהניידות גבוהה יותר. בעניין המשקל, יש לבדוק את משקל כל מרכיבי המחשב הכוללים גם את התיק, נוחיות נשיאתו ומה ניתן להכיל בו ואת כל הציוד הנלווה למחשב – כבלים נדרשים, שנאי מתח וכיוב'.
 


אחריות לתיקונים
זהו גורם כבד בבחירת המחשב הנייד. כל חלק במחשב הנייד ואו תיקונו, עלותו מתקרבת לרכישת מחשב נייח חדש..
בררו מה כוללת האחריות. מבלי לבטל את רכיבי המעדלוח וכיוב', בעיקר האחריות על המסך והסוללה. מהי השתתפותכם בעלות התיקון אם בכלל והיכן מתבצע התיקון. שירותי האחריות או התיקונים למשתמש העסקי יכולים להכיל אחריות הכוללת גם מחשב חלופי. בררו זאת, במידה והנייד הוא מרכיב אקוטי בפעילותם העסקית.
 
תהנו!
באדיבות : telcoshops.com

0
    עגלת קניות שלי
    עגלת הקניות ריקהחזור לחנות