כתבות ומאמרים

ממיר מתח DC/AC – ממתח של-12 או 24 וולט ל 220 וולט

ממיר מתח DC/AC - ממתח של-12 או 24 וולט ל 220 וולט
הינו מהפך חשמלי של זרם ישר DC  לזרם חילופין AC  ,
ובמילים אחרות 12V או 24V וולט ל 220 וולט (DC TO AC)
הממיר מאפשר להפעיל ציוד חשמלי כשאין גישה למערכת החשמל או למקרי חירום ,
מעין תחנת כח קטנה. ממיר מתח בנוי ממארז מתכת עשוי מאלומיניום בעל צלעות לקירור .
מצד האחד של הממיר מצויים שקעי כח להפעלת ציוד חשמלי .
ומצידו השני חיבור למצבר או שקע מצת מצבר.
על קצה המזלג .
בתוך מארז האלומיניום מצויים רכיבי אלקטרוניקה שונים האחראים להמרת הכח.
המרת הכח בתוך הממיר מתחלקת לשניים  ,כניסת זרם DC מהמצבר,
והמרה ראשונית לטווח של בין 45 ל 95 וולט .זרם ישר DC.
ומצד השני מצויים רכיבים האחראים להפיכתו ל  220 וולט AC  .
עבודת ההמרה מתבצעת ע”י רכיבי (Mosfet) מוספט ,שנאים וקבלים. גודלם נקבע בהתאם להספק הממיר.
המעבר מ DC ל AC מתבצע בצורה דיגיטלית. ע”י לוח אם ראשי שעליו מונחים סדרת נגדים, קבלים ומעבד קטן.
תפקידו של הלוח אם לגשר בין הרכיבים ,לתרגם אותות ולשמש פקד למערכת .
הכל התחיל בשנות ה 60 כצורך וביקוש ל UPS אל פסק למערכות גיבוי ביתיות, משרדיות וכדומה.
להגן על מחשבים , מרכזי נתונים , טלקומוניקציה וציוד חשמלי .
כצורך וביקוש ל UPS חיצוניים בלתי מוגבלים. תוכננו ופותחו מערכות המרה חיצוניות עצמאיות ללא מארז מצבר פנימי.
הממירים אינם מוגבלים במקום וניתן לחברם לכל מצבר או לחוות מצברים.
בשנות ה 80 החלה התפתחות גדולה בארה”ב כצורך צבאי לרק”ם ביחידות השדה.
בעשור האחרון גם בארץ חלה התפתחות בנושא. ממירי המתח החלו להחליף את הגנרטורים( פאקפקים ).
כיום כמעט שלא תראו גנרטור ליד בעלי מקצוע העובדים בשטח או ניידות שידור, את מקומו של הגנרטור תפש ממיר המתח.
מוסדות, תעשיה ביטחונית, משרדי ממשלה ונותני שירות, החלו בזיווד רכבי מעבדה
הכולל ממיר מתח כסטנדרט לניידות שירות.
ממירי המתח תפסו מקום נכבד בחיינו .וכיום נמצאים גם בבתים, מערכות הסולאריות ידידותיות לסביבה.
קיימים גדלים שונים של ממירים
בהפעלת  תאורה, מחשב נייד ,מטענים שונים לפלאפון ,משחקים .
וידאו או אפילו טלוויזיה קטנה, נשתמש בממיר קטן בהספק של עד 300W.המתחבר לשקע מצת.
לכלי עבודה, רתכות, מקררים, מיקרוגל, מזגן וציוד חשמלי ביתי מלא נשתמש בממירים גדולים יותר.
של 1000W ואילך המתחברים למצבר בלבד.
 
בחירת ממיר
ממיר מתח יכול לשמש כתחנת כח חשמלית עצמאית בשעת חירום,
אם יש לך סוללה רזרבית טעונה אתה יכול לחבר את הממיר ישירות. גם בבית או מחוץ לרכב.
לפני רכישת ממיר יש להגדיר את מטרתו ומה נפעיל איתו .ובהתאם לחשב את הגודל הרצוי לנו.
קיימים בשוק ממירים בגדלים של עד 3000W לשימוש ברכב. ואף יותר ליישומים
במתח של 24V כגון משאיות ,ספינות ,רכבים מאסיביים ומערכות סולאריות Of Grid.
לרכבי שטח ניידות שידור ,ומעבדות ניידות לא מומלץ שימוש מעל 3000W .
לרכבים משפחתיים לא מומלץ מעל 1000W .
שיקול נוסף הוא יכולת המצבר ומערכת הטעינה שלך ברכב לעומס מעבר ל 1000W .
ממירים של עד 300W מתחברים לשקע מצת ברכב כיוון שפועלים ללא צריכת זרם גבוה.
מעבר ל 300W יש לחבר למצבר בלבד. מחשש לחימום יתר, שריפת פיוז ואף התכת השקע.
מונחי יסוד
Rate Power = הספק כללי  ,  Peak Power =להתנעה- כוח שיא  ,
Surge Power = פרץ כוח לזמן קצר  , Continuous Power = הספק רציף מתמשך
Input Voltage = מתח כניסה ,  Output Voltage =מתח יציאה ,  Load Current = הספק זרם
Frequency = תדירות המתח ,  Max Power =מקסימום כוח ,  Low Voltage Level =מינימום מתח עבודה  ,  Max Voltage Level= מקסימום מתח  ,  Efficiency =  יעילות
Voltage Cut Off =  מתח ניתוק ממיר  ,  Short Protect = הגנת קצר
Overload Protect = הגנת עומס יתר , Voltage Range = טווח מתח  ,  Efficiency = נצילות
Waveform = צורת גל מוצא  ,  Over Load = עומס יתר ,  Soft Start = התנעה רכה
קיימים שני סוגים עיקריים של ממיר מתח .
גל דמוי סינוס- Modified sine Wave
המוכר כגל ריבועי בשל צורתו ,והוא הפופולרי ביותר לשימוש כיוון שעלותו זולה ובהחלט מספק תוצאה טובה
למרבית המכשירים בחיי היום יום שלנו. גל המרובע הוא הקרוב ביותר לצורת העבודה במוצרי אלקטרוניקה ,מוצרים דיגיטליים ,מחשבים ,תאורה וכדומה.
מאופיין במעברים רגעיים אידאלים בין הרמות הנמוכות לבין הרמות הגבוהות של הגל.
בעל גבולות ברורים של המעגל והגנה מפני מעבר גל כפול או גל חוזר ,
ובדיוק כפי המטענים המסופקים כיום עם ציוד חשמלי.
אידיאלי למחשבים תאורה ומטענים שונים. ניצולת ממיר זה כ 83% בקירוב.
גל סינוס טהור- Pure sine Wave
מדמה חשמל ביתי ואף מדוייק יותר .איכותם של ממירים אלה נמדדת במספר הטרנזיסטורים בהם משתמשים להמרה.
בדרך כלל לשם קבלת תוצאה גבוהה ומושלמת בגל סינוס טהור משתמשים עם כמות גדולה של טרנזיסטורים וקבלים.
התוצאה כמעט מושלמת, איכות סינוס טהור עשויה להיות טובה יותר מן גל הסינוס של רשת החשמל הביתית .
מצטיין במיוחד במקומות בהם רשת החשמל חשופה לעיוותים חיצוניים. נחשולים ומפלי מתח. קיים ציוד חשמלי אשר
חובה להשתמש בממיר מסוג זה כגון : מדחסים, מנועים מבוססי טיימרים ווסתים, ציוד רפואי, מכשירי מדידה ומדפסות לייזר. ממיר זה יקר משמעותית. אולם תמיד עדיף במקרה שאין הגבלה בתקציב. ניצולת ממיר זה כ 92-94% בקירוב.
טעות לחשוב שממיר מתח יכול לפגוע במכשיר שמחברים אליו .
התא החשמלי  ברכב (המצבר) אכן לא כל כך יציב או קבוע, אולם ממיר המתח מעוצב ומתוכנן ע”י היצרנים כולל הגנות.
כפי דפוס הפעולה של המוצר החשמלי המקורי, מתח כניסה ומוצא נעשית בצורה מאוד מדויקת ובמחזוריות .
במדידה פשוטה של שקע ביתי נבחין שהמתח בין 216 וולט ל 227 וולט.
בעוד הממיר יציב וקבוע על 220V.בחירה נכונה של סוג הממיר וההספק של המכשירים אותם נרצה להפעיל
תהיה השיקול העיקרי.
ממיר מתח אינו פוגע באלטרנטור הרכב או במצברים.
בשימוש נכון לא תהיה פגיעה באלטרנטור. בחירת הספק ממיר לסוג וגודל המצבר תהיה נבונה.
האלטרנטור הינו מטען למצבר .ובנוי לטעינה רציפה וממושכת כל זמן שהמנוע מופעל.
בדרך כלל למצברים בעלי קיבול גבוהה ברכב של 80A ויותר. יהיה אלטרנטור חזק כסטנדרט.
המגיע עם הרכב. כמובן שקיים בלאי כמו בכל מכשיר שימושי .אולם בשימוש מושכל ניתן בהחלט להפחית את הבלאי .
לצרכנים כבדים ולשטח אמיתי בהחלט שיקול נבון .בשיקולי עלות /תועלת עדיף על פני גנרטור.
המלצות והזהרות למי שיש ממיר או עתיד לרכוש .
ממיר מתח יש להתקין במקום מאוורר ובטוח .
ממיר חייב להיות מותקן בצורה בטוחה. יש לעגן היטב בעזרת ברגים.
השתמש בברגים עמידים בפני קורוזיה. הממיר יכול להיות מותקן במאונך או במאוזן.
בהתקנה במאונך וודא שפתחי האוורור מופנים כלפי מטה.
כבלים לא מתאימים יגרמו לירידה בתפוקת הממיר. רצוי להשתמש בסוג כבל כפי שסופק עם הממיר.
במידה ומחליפים כבלים מומלץ סוג רב-גידי ורצוי מצופים בדיל בקצוות למניעת קורוזיה .
כבלים קצרים יתנו את התפוקה הטובה ביותר.
בהארכת כבל מעל מרחק של 80ס”מ יש לחבר כבל כפול בעובי,
חיבורי החשמל צריכים להיות מכוסים ומבודדים למניעת מגע ביניהם וסכנת קצר.
מצבר פריקה עמוקה יהיה בחירה נכונה בשימוש בממיר מתח. מצבר זה בעל דירוג רזרבה גבוה.
מעוצב במיוחד לסוג זה של דרישת כח. ואוגר כח לזמן ממושך.
מצבר רכב אינו אוגר זרם כח רזרבי לעבודה ממושכת .עם זאת בהחלט מתאים להפעלת הממיר.
יש להניע את הרכב מדי פעם על מנת למלא שוב את המצבר.
מצברי רכב הם בעלי מתח של 13.8V לערך, התנע את הרכב כאשר מתח המצבר יורד ל 11.8V.
בצע מחזורי פריקה וטעינה עם מרווחים קבועים. כאשר עובדים עם ממיר במנוע מופעל השתדל לנתק אביזרים הצורכים מתח ברכב .לשימוש במחשב נייד או מכשירים חשמליים קטנים.
אין צורך להיות במצב מנוע מופעל .ניתן לעבוד כמה שעות טובות ללא הנעה.
השתמש בחישובי צריכה ודע את רזרבת המצבר שלך.
לצורך חישוב צריכה , יש לחבר את סך כל הצרכנים, ראה דוגמא:
מחשב נייד – 75 וואט
טלוויזיה פלזמה –  400 וואט
דיסק חיתוך קטן – 750 וואט
מנורת ליבון  100- וואט
מסכמים את כולם, מוסיפים כ-20% מקדם ביטחון רזרבה להתנעה קרה וכך
יודעים מה הצריכה הכללית אותה נרצה להפעיל.
פעולת הממיר לאחר הדלקה
לאחר ההדלקה פעולת ההמרה מתחילה מידית, כאשר בשקע AC קיים מתח 220וולט.
ויש לנקוט בזהירות רבה.!
המאוורר הממיר יפעל .תפקיד המאוורר הוא לקרר את הממיר שיכול להגיע לטמפרטורות גבוהות .
יש להשגיח שהמאווררים נכנסים לפעולה כשהממיר בעומס צריכה.
הממיר בנוי מאלומיניום בעל צלעות כך שבנוסף למאווררים ישנו קירור עצמי .
אין לחסום את המאווררים, אין להניח חפצים או בדים על הממיר.
טכנולוגיית מיקרופרוססור: בעת ירידת מתח לV11 וולט הממיר ישמיע צפצוף ויתריע על ירידת כח של המצבר.
בירידת מתח המצבר מתחת ל V10.8,  אור אדום ידלוק בליווי צפצוף-המצבר ריק. והממיר ינתק עצמו
במידה והמאווררים אינם נכנסים לפעולה יש לכבות את הממיר להמתין כ 10 דקות ולהדליק שוב.
לפני חיבור וודא שמתג הפעלה על לוח החזית של הממיר במצב OFF כבוי.
ורק לאחר זאת חבר את הכבלים למצבר . וודא לחבר את הכבל השחור לשלילי(-) ואת האדום לחיובי(+) .
וודא שיש לך חיבור בטוח וחזק. חיבורים רופפים עשויים לגרום לירידה חמורה במתח
ונזק לכבלים ולבידוד. חיבור קוטביות הפוכה עלול לגרום נזק בלתי הפיך לממיר !
עומס יתר- אסורה הפעלת ציוד מעל הכוח הנקוב של הממיר .
קיים מצב שהציוד המופעל יפרוץ את מעגל ההגנה. ולכן לא מומלץ לנסות את עמידות הממיר.
יש לבדוק הספק וכח התנעה ראשוני של כל מכשיר לפני הפעלה.
הוראות הבטיחות
האזהרות מציינות תנאים שיכולים להיווצר ושמירה עליהן תימנע פגיעה אישית, או נזק .
ממיר מתח הוא מכשיר חזק שמייצר מתח בדומה לשקע חשמל ביתי ועלול להיות מסוכן
• וודא לפני ההפעלה התאמת הממיר למתח המצבר שברשותך !
• אין להפעיל ממיר מעלW 300 משקע מצת ברכב אלה בחיבור ישיר למצבר בלבד!
• אין להזיז את הרכב כאשר הממיר מופעל ,יש לעגן בעזרת ברגים  שלא ינוע בחופשיות ברכב!
• יש לנתק את הממיר לפני כל התנעה !
• אין לחבר את הממיר בידיים רטובות.
• אין להשתמש בממיר ליד חומרים דליקים או במיקום סגור שיכול לצבור אדים דליקים או גזים !
• איסור מוחלט להפעיל באזור עם  רטיבות, או נוזלים אחרים שעלולים להגיע לממיר !
• לא להניח פריטים על הממיר במשך עבודתו !
• במידה והטמפרטורה הפנימית חמה מדי. כבה את הממיר לאחר התקררות הפעל שוב.
• נתב את הכבלים בין הממיר למצבר כך שלא יהיו גלויים או שיפריעו במעבר ובגישה נוחה.
• אין לבצע כל שינוי בממיר.
 
0
    עגלת קניות שלי
    עגלת הקניות ריקהחזור לחנות